|
La Custodia del Carmel. 23 anys mobilitzant al veïnat |
| 23 anys al capdavant de l’associació veïnal del Carmel i tota una vida de compromís social, han marcat la trajectòria de Custodia Moreno, una dona amb fusta de líder, que ha estat capaç de mobilitzar al veïnat a toc de xiulet, amb manifestacions diàries, i d’aconseguir unes infrastructures dignes al Carmel, per deixar de ser el barri oblidat. |
 |
|
protagonistes |
05/01/2012 |
 |
|

Custodia Moreno

Les d'Ell Carmel. Arxiu personal de Custodia Moreno
|
Cristina Mora.- Durant la dècada dels 50 i els 60, centenars de milers d’andalusos van emigrar a Catalunya. Molts d’ells per trobar unes condiciones laborals més favorables i obrir-se camí, d’altres fugint de la repressió. Van ser els anys de les construccions indiscriminades, dels anomenats “barris dormitori” i també del barraquisme. Al Carmel, la zona de Barcelona amb l’índex de barraques més alt, van arribar a allotjar-se més de 110 famílies. Una d’elles va ser la de Custodia Moreno, on cada sis mesos venia gent de Granada que acabava de sortir de la presó per qüestions polítiques. El panorama que aquí trobaven, però, no era del tot alentidor: cases sense aigua ni llum, carrers sense asfaltar ni clavegueram, absència d’escoles i centres mèdics, etc. Tot estava per fer.
Custodia, l’única dona del barri en aquells moments que va estudiar una carrera universitària, la d’infermeria, i moguda per un alt sentiment de justícia social, va començar a perfilar-se com una figura clau en les reivindicacions veïnals que va quallar en la creació de l’Associació Veïnal del Carmel. Han estat molts anys de lluita i manifestacions per aconseguir les millores de les infrastructures d’un barri, on fins la dècada dels 90 continuava havent-hi barraques, i on el metro no ha arribat fins el passat 2010.
Custodia, que ha estat també comissionada per al desenvolupament integral de la zona nord del districte d’Horta Guinardó fins la seva jubilació, recorda encara emocionada les paraules d’una veïna quan va aconseguir el primer pis durant els 80 “després de 20 anys de casats, serà la primera vegada que el meu marit i jo tindrem una habitació per nosaltres sols, i els meus fills tindran un lloc on estudiar. Això mai m’ho va dir un home”, puntualitza.
|
|
L’acció de la dona al barri
El paper de les dones en el moviment veïnal durant el franquisme va ser fonamental, conscients si més no que s’havien d’organitzar i mobilitzar per millorar les seves condicions de vida. “Quan vam començar amb l’associació veïnal ja hi havia moltes dones involucrades en les vocalies d’ensenyament o sanitat. A les mobilitzacions que fèiem preferentment érem dones, i sempre ens deien: 'poseu-vos al davant que a vosaltres no us pega la policia'", explica la ex-líder veïnal que continua de manera molt activa en contacte amb les entitats i el veïnat i és actualment membre del consell del barri.
.jpg)
(Foto esquerra) Una acció de protesta de l'Associació de veïns d'El Carmel. (Foto dreta) Dones barraquistes de la zona Ramon Casellas, abans conegudes com Barraques El Santo al 1972. Arxiu personal de la Custodia Moreno
Aquest grup va formar ràpidament la vocalia de dones amb l’objectiu de tractar temes específics per la no discriminació. S’ha de destacar que el primer centre de Planificació Familiar de Barcelona va ser el del Carmel. Segons Custodia, però, que ha estat infermera a l’Hospital de Bellvitge fins el 2000, “el primer mètode anticonceptiu efectiu que vam tenir als barris va ser la televisió. Perquè quan van entrar els televisors a les cases, per la nit els homes deixaven a les dones tranquil•les”. Les dones, segons ens comenta, havien de prendre els anticonceptius d’amagat dels seus marits “perquè si s’assabentaven les acusaven de fer-ho per poder tenir relacions amb altres homes. No entenien que ho feien per no tenir tants fills”, comenta Custodia Moreno que aclareix que amb les dones dels barris havien d’anar molt a poc a poc a l’hora de fer plantejaments feministes. “Les veïnes d’aquella època s’escapaven per anar a les reunions, després de deixar tot arreglat a les seves cases”, continua explicant, “i fèiem classes d’alfabetització, d’educació, de sexualitat, gràcies a dones del barri que durant la República ja havien tractat aquestes qüestions. Vam comptar amb un grup de dones força avançat per l’època”.
|
|

El Carmel a l'any 1972. Arxiu personal de Custodia Moreno
|
Una líder que ha deixat empremta
La Custodia del Carmel, tal i com l’anomena tothom, valora molt positivament els anys de lluita, i conscient també de la seva influència en la millora del barri gràcies als anys que ha estat treballant al districte d’Horta Guinardó, comenta: “si tenim una biblioteca, un casal de joves, i moltes equipaments que s’han aconseguit en aquest barri és perquè jo estava on es decidien les coses. La gent encara em pica a casa per explicar-me els problemes. Perquè jo no era de les que estava als despatxos, sinó que estava a les 8 del matí o a la nit pels carrers”.
|
| Per a la líder veïnal, el moviment 15 M, del que és partícip, ha estat un cop d’aire fresc: “Quan van començar a sortir al carrer vaig rejovenir 10 anys. Aquesta gent que acaba de començar, ha tingut la valentia de sortir al carrer i plantar cara. Jo em discuteixo amb molts progrés que em diuen: ah, és que no estan organitzats, no hi ha un líder ... I ja volem que en 6 mesos s’hagin organitzat, quan nosaltres portem el temps que portem i mira com estem?”, afirma Custodia Moreno, que conclou dient: “la gestió la continuem tenint el poble, no podem deixar que en 4 anys els polítics facin el que els hi doni la gana”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
| |
|
|
| |

El llibre, de Guernica Facundo, recull tota mena de consells i ... [+] |
|
 |
| |
L'Institut de Ciències Polítiques i Socials (ICPS) organitza la conferència "Dones ... [+] |
|
 |
| |
Les obres es poden presentar fins al 30 de juny de ... [+] |
|
 |
| |

L'obra musical, dirigida per Jaume Villanueva, narra la història real de ... [+] |
|
 |
| |
El Grup d'Investigació, Pensament Crític, Comunicació i Drets Humans de la ... [+] |
|
 |
|
| |
|
|
|