Dones Banner
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| violències| memòria| opinió cat | esp
Violència de gènere i immigració: més enllà dels estereotips
El dijous 2 de desembre tindrà lloc a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona una jornada municipal per tractar el tema de la violència masclista i la immigració, organitzada per l’Àrea d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona
violències | 30/11/2010

Redacció.- A Catalunya, els fluxos migratoris de les darreres dècades han configurat una realitat diversa i multicultural que, sens dubte, cal tenir present a l’hora de dissenyar polítiques públiques, i de desenvolupar i millorar els models d’abordatge de la violència de gènere, atès que aquesta violència contra les dones és un fenomen social que traspassa races, cultures, ètnies i classes socials.

És per això que, enguany, en aquesta jornada en commemoració del Dia Internacional de l’eliminació de la violència envers les dones i que presenta la diputada, Imma Moraleda, s’oferiran pautes per interpretar els diferents models culturals que avui conviuen als nostres pobles i ciutats, i bones pràctiques que s’hi han dut a terme en el camp de la prevenció atenent a aquestes especificitats.

En el ben entès que abordar les diferents realitats culturals que envolten les dones que pateixen violència no implica considerar que aquesta violència sigui diferent en funció del seu lloc d’origen ni dels homes que l’exerceixen; significa prendre consciència que les diferències culturals poden emmascarar les actituds personals i afegir dificultats a l’hora d’ajudar les víctimes i de fer respectar els seus drets.

Cal tenir present que prop del 14% de les dones residents a la província de Barcelona són d’origen estranger, principalment d’Amèrica Llatina, Magrib, Sud-est asiàtic i de l’Europa de l’Est. 

Així la jornada tracta, per una banda, de desvelar la realitat que s’amaga rere els estereotips amb que són qualificats cadascun dels col•lectius d’aquestes dones. És el que es pretén amb la taula rodona Cultures i violències patriarcals: mites i realitats que modera Assumpta Pastor, regidora de l’Ajuntament de Mollet del Vallès, i que aborda la  violència de gènere des de les perspectives gitana, amb Carmen Méndez, directora territorial, i Francisca Maya, responsable de programes de la Fundació Secretariat Gitano; xinesa amb Amèlia Sáiz, professora del Centre d’Estudis Internacionals i Interculturals de la UAB; i àrab amb Fàtima Ahmed, coordinadora del Servei de Mediació  de l’Associació Sociocultural Ibn Batuta.

Per l’altra, en una segona taula que modera Susanna Pellicer regidora de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, s’ofereixen tot un seguit de bones pràctiques que s’han posat en marxa en diferents municipis de la província de Barcelona: un Protocol d’actuació per a la prevenció de la mutilació genital femenina, per Rosa Segarra cap del Programa Dona, de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat; un projecte de treball comunitari preventiu amb dones marroquines Posem fil a l’agulla, per Montserrat Mateu, tinent d’alcalde i Arantxa Prieto responsable del projecte, de l’Ajuntament d’Igualada i un altre, per a dones migrades La violència ens pot afectar a totes, per M.Teresa Gallego, regidora, de l’Ajuntament de Montcada i Reixac.

I, finalment, Lluïsa Cobo, tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès, presenta a Miguel Lorente, delegat del Govern contra la violència de gènere qui  pronunciarà una conferència sobre el Pla de atenció i prevenció de la violència de gènere en la població estrangera immigrant (2009-2012),  raons que el justifiquen i estat actual d’implementació.

La jornada ha de contribuir a desmuntar els estereotips i falsos mites que impedeixen abordar amb realisme la violència de gènere que pateixen les dones nouvingudes, i , per tant, a millorar les accions preventives que es dissenyen des dels municipis.

Més informació:
www.diba.cat/cjs/jornada.asp?id=1320

Altres notícies
La mutilació genital femenina, a debat | violències | 07/12/2010
“Homes igualitaris” organitza una concentració contra la violència vers les dones | violències | 14/10/2009
Roda d’homes contra la violència masclista | violències | 27/10/2009
Presentació del llibre Paraules emmetzinades, de Maite Carranza | violències | 25/03/2010
Violència masclista en la parella: desmuntem mites? | violències | 20/04/2010
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Alta al butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  20a Mostra de Films de Dones de Barcelona
Enguany, la Mostra s’alia amb filmin, el portal de cinema online. ... [+]
 
  El Museu Europeu d'Art Modern acull el cicle"Les Veus del MEAM"
Enguany, la cita de música clàssica aposta per grans veus femenines ... [+]
 
  L’Ajuntament de Barcelona i el Consell Assessor de la Gent Gran impulsen el “Compromís compartit per continuar avançant més enllà del 2012”
El document pretén conscienciar la societat sobre la importància de l’envelliment ... [+]
 
  Concurs internacional "Dones compositores"
Les obres es poden presentar fins al 30 de juny de ... [+]
 
  Il•lustra un poema de mps
Del 10 d’abril al 21 de maig de 2012 es pot ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som