|
2.0 o com fer xarxa
Una de les pretensions del Congrés era fer xarxa entre les dones per intercanviar opinions, idees, recursos... en definitiva coneixement i experiència a través de les eines que ens ofereixen les TIC’s. Al llarg dels dos dies s’han utilitzat els ordinadors que hi havia en els diferents espais habilitats i les tecnologies han permès obrir nous contactes, negocis, relacions i amistats.
Encara hi ha desigualtat entre dones i homes a la feina
En els darrers anys les dones han avançat en el terreny laboral, fet que pot conduir a pensar que la situació d’igualtat entre dones i homes està normalitzada i no es perceben les diferències malgrat que encara hi siguin.
Només algunes dades que donen fe de les diferències: el nivell d’ocupació de les dones a Catalunya està lluny de la taxa dels homes. Segons l’Enquesta de Població Activa (EPA) del primer trimestre del 2010, hi ha prop de 10 punts de diferència pel que fa a la taxa d’ocupació dels homes (67,97%) respecte a les dones (58,35%). Pel que fa a la taxa d’atur de les dones és del 16,68%, mentre que la dels homes es situa en el 19,16%, ja que la crisi ha afectat més als sectors masculinitzats.
Tot i això el 70,9% de les persones que fa més de dos anys que estan a l’atur són dones. La diferència mitjana de salaris entre homes i dones és de 6.973,98 euros. I és en les ocupacions elevades on la diferència entre el salari mig anual entre homes i dones és més pronunciada, arribant a ser de 10.391,32 euros menys.
Poques dones en llocs de decisió
Tot i que el nivell d’estudis de les dones és superior al dels homes, arribant a 7,2 punts de diferència entre les persones titulades superiors, a Catalunya la proporció de dones directives sobre el total de dones ocupades és inferior a la dels homes. Concretament, el 6,5% de dones ocupades ostenten càrrecs directius, mentre que en el cas dels homes, el percentatge augmenta fins al 10,2%, segons es desprèn de l’EPA del primer trimestre de 2010. A més cal tenir en compte que en els darrers anys s’ha incrementat la xifra masculina mentre que la femenina ha baixat.

Finalment assenyalar que a Catalunya, hi ha menys de la meitat de dones empresàries amb persones treballadores al seu càrrec (3,6%) que d’homes empresaris (7,3%).
Aquestes dades ens demostren que encara queda molt camí per fer i que esdeveniments com aquest que permeten conèixer, compartir i intercanviar experiències i models de lideratge i de formes d’exercir el poder a les empreses i en els àmbits professionals són del tot necessaris per fer possible un nou model econòmic més equitatiu i sostenible.
Com diu l’expresidenta de Xile Michelle Bachelet: "quan una dona entra en política, la dona canvia; quan moltes dones entren en política, canvia la política". La realització de la segona part de la frase encara no ha donat resultats però estem fent camí i de ben segur que ho assolirem.
Les principals conclusions del Congrés She Leader 2.0 són:
1. Una democràcia ha de garantir la participació equilibrada de dones i homes en els espais de representació i en tots els àmbits i nivells de presa de decisions polítiques, econòmiques, socials i de generació de coneixement.
2. Les dones continuem defensant el dret a la igualtat d’oportunitats en el desenvolupament de les nostres carreres professionals. No és just i a més s’ha demostrat perjudicial econòmicament que la generació de dones més formades de tota la Història abandoni el mercat de treball pels obstacles que dificulten, impedeixen o limiten la seva participació en els diferents àmbits de la societat.
|