Dones
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Reptes de les científiques als laboratoris i als mitjans de comunicació
El passat dimecres 12 de febrer, en el marc de la Dia Internacional de les dones i les nenes a la ciència, va tenir lloc la taula rodona "Científiques al laboratori i als mitjans de comunicació". Gairebé totes les dones participants formen part del grup de gènere de l'Associació Catalana de la Comunicació Científica, i la majoria treballen en el camp de la comunicació en diversos àmbits científics. En les seves intervencions van ressaltar el paper de les dones en la ciència i a les que es dediquen a la divulgació i van establir un diàleg molt interessant entre les científiques que investiguen i les que divulguen. Es va profunditzar en com comunicar amb perspectiva de gènere i com promoure les dones científiques.
glocal | 02/03/2020


Les ponents de la taula rodona. (Foto: Julia López)

Julia López.-   Miriam Rivera coorganitzadora de l'acte, és biòloga i secretaria de l'Associació de Comunicació Científica (ACCC) i del grup de gènere: "Ja érem molt actives, des del 2016, quan es va realitzar el primer dia internacional, però l'any passat vam formar un grup propi, per què ens vam adonar que necessitàvem fer una feina conjunta per promoure les dones a les ciències".

En la seva presentació de l'acte, va recordar el projecte 'Draw a Scientist', un estudi publicat el 1983 que va demostrar la manca de referents femenins en el món de la ciència. La recerca demanava a l'alumnat de diverses escoles que dibuixessin una persona científica i menys d'1% dels nens i nenes van dibuixar una dona. "I fins ara. Les coses han canviat, però no tant, i els referents científics per a les nenes i els nens segueix sent homes. I si avui es demana recordar noms d'homes i dones importants a la ciència surten molt poques dones".

Rivera és la creadora de Biomiics: Biologia en Còmics, un espai web interactiu en el qual divulga la seva feina com a dibuixant de còmics científics i assessora futures professionals: "és la millor manera que vaig trobar de treballar en la divulgació del món científic. Després d'estudiar Biologia a la UPF, i com des de petita m'agradava dibuixar vaig pensar que una bona manera de fer entendre els avenços científics, d'una forma propera i atractiva, era a través del dibuix i la il•lustració".

A la taula rodona es va ressaltar el paper de les dones en la ciència, la seva aportació i cóm realitzar una millor divulgació i comunicació "Cal trobar un diàleg entre les científiques que investiguen i les que divulguen", va concloure Rivera.

En el camp de la salut les dones estan en segon pla
Gemma Marfany, professora titular de Genètica i Cap d'Unitat Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de la UB, defensa la tasca divulgativa que fa amb perspectiva de gènere com a "part de la seva feina com a treballadora pública perquè hi hagi un retorn a la ciutadania i sàpiguen que existim, i el que proposem. Tant les dones com els homes científics; però sobretot les dones. En el camp de la salut, on elles són majoria no es parla en femení". Ella reivindica que "hem de fer que la ciència formi part de la nostra vida, cal crear una cultura científica i que formi part dels diaris i els mitjans sempre; no només quan hi ha un gran descobriment científic, o per un dia determinat".
 


Públic assistent a l'acte i al fons la taula. (Foto: Julia López)

Segons Marfany, encara se segueixen fent investigacions biomèdiques i farmacèutiques i traient productes al mercat sense tenir en compte que les conseqüències i malalties són diferents en dones i homes: "segueix sent habitual que els periodistes cerquem per a entrevistar o preguntar als responsables, directors o coordinador de les investigacions, que normalment són homes, quan saben perfectament que darrere sempre hi ha dones, que en molts casos, poden parlar molt millor, perquè han portat tota la feina". Per això un dels punts del catàleg de recomanacions que es va mostrar al final demana clarament que cal promoure dones expertes per parlar en els mitjans: "ja no serveix l'excusa de què costa trobar-les o que elles mateixes no volen parlar".

Anna May Masnou, de l’ Institut de Ciència dels Materials de Barcelona (ICMAB), comenta que a l'ICAMB, i des del Centre de investigacions Científiques s'ha creat una Comissió d'Igualtat de Gènere que vetlla per "incrementar la visibilitat de la dona científica, fer una comunicació no sexista i promoure la participació de les dones en l'àmbit científic". I explica que s'han promogut moltes activitats, entre ells la presentació a les escoles de lectures teatralitzades de textos de dones científiques llegits per científiques del centre, com una manera de destacar a científiques en l'actualitat i a la història. "Cal divulgar referents de científiques importants, perquè les nenes tinguin models a imitar i escullin dedicar-se a les ciències".

Per què algunes dones abandonen l'exercici de la professió?
Un dels punts que més debat va provocar va ser per què les dones abandonen la professió. Laia Pellejà, Responsable de Divulgació i Formació Científica de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ), va comentar que en els darrers anys ha baixat el nombre de noies que escullen estudis tècnics i de ciències (exceptuant la medicina) i reivindica que cal invertir la tendència de què a les universitats, malgrat que hi ha més dones que homes, i inclús més dones estudiants de màsters, després no exerceixen. "Cal aconseguir que les noies no deixin la recerca i la feina. És necessari suport per part de les institucions, com es fa a països com Alemanya", afirma. Ella va estar uns anys treballant a aquest país i va comprovar com estimulen a les professionals perquè no abandonin la seva feina per les dificultats que troben en la seva dedicació a l'hora de compaginar la feina amb la seva vida familiar.

Segons totes les ponents, en el nostre país manca un suport veritable a les dones quan són mares, i elles a prop dels 30 es veuen obligades a escollir entre la seva carrera professional i la seva vida familiar. Un tema que mai es plantegen els homes. I segons Pellejà, "moltes dones estan fartes que la seva feina no es valori i de no ser promocionades. Les xifres canten, als càrrecs de responsabilitat hi ha molt poques dones", va sentenciar Pellejà


Un moment del debat (Foto: Julia López)

Claúdia Diviu, tècnica de Comunicació i Màrqueting a Biocat, va presentar un estudi amb les xifres sobre la perspectiva de gènere en els mitjans de comunicació i quins són els 4 grans àmbits en què encara cal treballar: temàtica, llenguatge, imatges i fonts. "Em preocupa especialment com comunicar amb perspectiva de gènere els resultats d'un centre de recerca", va dir. Cal tenir en compte que només el 20% de les notícies de ciència ho fan amb perspectiva de gènere.

Segons ella, cal treballar molt més l'apoderament de les dones, i animar-les a convertir-se en interlocutores dels avenços científiques i dels resultats d'investigacions. "Cal superar les dificultats i les discriminacions en què es troben la majoria de les dones, sobretot, les joves i treballar per evitar que el prestigi sempre s'ho emportin els homes, els seus caps."

Afavorir l'accés de més dones a la dedicació científica i tecnològica
L'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar l'any 2015 la celebració d'aquesta diada amb l'objectiu de promoure la participació plena i en condicions d'igualtat de les dones i les nenes en l'educació, la capacitació, l'ocupació i els processos d'adopció de decisions en la ciència, i eliminar tota mena de discriminació contra les dones en les esferes de l'educació i l'ocupació, tot trencant les barreres jurídiques, econòmiques, socials i culturals mitjançant polítiques i plans d'estudi en el camp de la ciència que fomentin una major participació de les dones i les nenes i en reconeguin les seves contribucions.

Segons un estudi realitzat a 14 països publicat el 2019 la probabilitat d'una dona de graduar-se en una llicenciatura, màster i doctorat en ciències és del 18%, 8% i 2% respectivament, mentre que els percentatges d'estudiants masculins són 37%, 18% i 6%. La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM) persisteix a tot el món.

Altres notícies
La pèrdua de talent afecta al 31% de les dones amb estudis superiors davant el 21% dels homes, segons l’estudi presentat per la Cambra de Comerç | glocal | 02/07/2009
Com continuar potenciant la coeducació a les escoles | glocal | 01/02/2011
“Dones i Europa, lideratges femenins a Catalunya” | glocal | 01/03/2011
35 anys d’ajuntaments democràtics: 151 alcaldesses, 796 alcaldes | glocal | 17/06/2014
Què és la riquesa? | glocal | 07/10/2014
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  20 universitats públiques organitzen coordinadament activitats de debat sobre treball sexual
Tindran lloc durant el curs 2019/2020 i l’acte a la UAB ... [+]
 
  Duoda presenta una nova edició del Màster en estudis de la diferència sexual
El programa de Màster s'inicia al gener de 2020 i finalitza ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som