Dones
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Com començar l'any? Amb llibres, és clar
M. Eugènia Ibáñez.- No trenquis la tradició i planteja't bons propòsits per començar el 2020. Fer més exercici, potser treballar menys, gaudir de la família, dels amics i llegir una mica més. Tria bones lectures, no necessàriament les més elogiades per la crítica, les que a tu t'agradin, els gèneres literaris que tu prefereixis, aquells llibres amb els quals no tinguis cap problema en tancar la televisió i deixar passar el temps. A continuació t'oferim un llistat variat, però, si no en tens prou, visita una llibreria, mira-te-la amb calma i tria. Feliç Any Nou.
tendències | 30/12/2019
  • Cos, de Olga Tokarczuk

El passat 10 de desembre, a Estocolm, l'autora va rebre el Nobel de Literatura de l'any 2018, amb un retard a causa de problemes interns de l'Acadèmia sueca que van portar aquest any a deixar en blanc el lliurament del guardó. A l'austríac Peter Handke li va correspondre el del 2019. Quan a l'octubre es va anunciar que Tokarczuk era la guanyadora, el secretari de l'acadèmia va dir que es premiava "una imaginació narrativa i una passió enciclopèdica (...) que superen les fronteres com a forma de vida". I potser l'obra que presentem és la que millor s'adapta a aquesta descripció. Cos traspassa les fronteres literàries, combina gèneres, és un llibre autobiogràfic, de viatges, relats, assajos, inclou mapes, dibuixos, barreja ficció i realitat i una àmplia mostra de curiositats. Històries incompletes i recorreguts per vuit ciutats de la mà d'una taxidermista, la biòloga que decideix trobar al seu primer amor o el cor de Chopin, o l'anatomista flamenc que escrivia a la seva cama amputada. En total, 116 textos breus amb unitat de contingut pròpia d'una novel•la.

Olga Tokarczuk (Sulechow, Polònia, 1962), va estudiar psicologia i va treballar en l'atenció a malalts mentals. Ha escrit poesia, assaig, adaptacions escèniques i novel•la, les dues últimes L’ànima perduda i Sobre los huesos de los muertos.  

Anagrama  / Rata Books – 386 pàgines – 20,90 euros

 

  • Los amnésicos, de Géraldine Schwarz

L’autora barreja en aquest assaig els seus antecedents familiars i la història del nazisme i les seves seqüeles i aborda una lectura diferent de l'Alemanya de Hitler. Filla de francesa i alemany, Schwarz ha investigat als seus avis per buscar la responsabilitat d'aquelles "bona gent" que sense ser actors directes en les decisions de terror si es van aprofitar d'elles. L'obra se centra en els "mitläufer", els simpatitzants de Hitler, els companys de viatge que van guardar silenci tot i saber el que passava i també en aquells francesos que van secundar a la França de Vichy i que va contemporitzar amb els nazis. El llibre es gesta quan l'escriptora descobreix que el seu avi va comprar el 1938, a molt bon preu, una empresa de propietaris jueus que van acabar assassinats a Auschwitz. I a partir d'aquí segueix la història de tres generacions i l'amnèsia que han patit els seus països.

Geraldine Schwarz (Estrasburg, 1974) és periodista i realitzadora. Ha intervingut en diversos congressos sobre populismes.

Tusquets - 432 pàgines - 22,50 euros

 

  • L’Abisme, de Carla Gracia

L'autora ha aprofitat una vivència personal, el plagi d'un text propi, per construir la seva segona novel•la. El protagonista és un home que ha passat d'autor d'èxit a perdre la inspiració, la família i el seu sentit de la vida. En estat de desesperació, accepta l'oferta d'un editor per signar una novel•la que no ha escrit. I d'aquesta acceptació sorgeixen les contradiccions entre el seu origen humil no acceptat, el passat èxit literari que vol recuperar a qualsevol preu, la por al fracàs i un futur incert amb conseqüències per les decisions preses. És un home entre dos mons de difícil conciliació. La novel•la, amb les seves dosis d'intriga, té un estil concret, directe i amè.

Carla Gràcia (Barcelona, 1980) és llicenciada en Ciències de la Comunicació. El 2014 va publicar la seva primera novel•la Set dies de Gràcia.

Catedral - 256 pàgines - 17,50 / Univers - 246 - 17,50 euros

 

  • La herencia, de Vigdis Hjorth

L'autora s'estrena en castellà amb aquesta novel•la reconeguda per la crítica i convertida en èxit editorial al seu país. L'argument és un tema molt freqüent en la vida real, el repartiment d'una herència entre germans que acaba convertint-se en greu conflicte familiar. Aquest desacord es dona en l'obra però l'herència i la seva distribució acaba sent, simplement, el fil conductor d'altres històries que van romandre latents durant molts anys. La narradora és la germana gran, que amb anterioritat al conflicte es va allunyar de la família, especialment dels pares per una qüestió que es va lliscant a petites dosis, sense aprofundir en el seu contingut, i que poc a poc acaba convertint-se en un els eixos centrals de la novel•la. No hi ha diàlegs en el text, un monòleg de la narradora que ofereix la seva visió del conflicte, la seva relació amb els tres germans i la seva particular herència, la que va marcar la seva vida i va decidir el seu allunyament de la casa paterna.

Vigdis Hjorth (Oslo, 1959) va estudiar Filosofia i Ciències Polítiques. Es va dedicar primer a la literatura infantil i va publicar el seu primer llibre per a adults el 1987.

 

  • El secret de l’olm, de Tana French

Després de sis novel•les, l'autora s'oblida de la brigada d'homicidis de Dublín i presenta una obra els personatges principals de la qual no són detectius sinó ciutadans normals i corrents, sense problemes, però la fatalitat els complica la vida. El protagonista, i narrador, és un home amb sort, tot li surt bé fins que es topa a casa amb uns lladres que li donen una pallissa que li genera seqüeles de confusió mental. Intenta la recuperació a la casa familiar on acaba enfonsant el que havia estat la seva plàcida vida. En un om del jardí es descobreix un crani que porta a la policia, ara sí apareixen policies, a reconstruir un crim comès quan el protagonista i els seus cosins eren joves. I en aquest intent d'esbrinar què va passar sorgeix la necessitat de recuperar records perduts en el temps, dubtes sobre les relacions d'amistat, abusos, desconfiança. I un final que sorprendrà a les lectores. L'autora va agafar la idea original de la novel•la en un fet ocorregut vers l’any 1940, quan uns nois van trobar restes humanes en un arbre, un crim que mai es va resoldre.

Tana French va néixer a Vermont, Estats Units, però ha fet tota la seva carrera literària a Dublín. Ha estat actriu de cinema i teatre. Va publicar la seva primera novel•la, El silencio en el bosque, el 2007. Han seguit, entre d'altres  No hay lugar seguro, En piel ajena i Intrusión.

AdN - 616 pàgines - 20 euros / Capitan Books - 624 pàgines - 20,90 euros

 

  • Las cartas de Elena Francis, de Rosario Fontova i Armand Balsebre

Tres anys d'investigació, de lectura i anàlisi de més de 4.000 cartes, han donat com a resultat aquest llibre que bé pot presentar-se com un estudi psicològic de la cultura sentimental de diverses generacions d'espanyoles, aquelles que van utilitzar el consultori de "La Francis" entre 1950 i 1984 a manera de confessionari de penes i necessitats. El treball dels autors s'ha basat en el milió de cartes localitzades el 2005 i abandonades en un magatzem de Cornellà, de les quals més de 100.000 van ser rescatades per al seu estudi. El 10% d'aquests textos ha estat catalogat i digitalitzat per l'Arxiu Comarcal del Baix Llobregat. El consultori va ser durant 34 anys la plataforma de promoció del laboratori de productes de bellesa i moltes de les cartes es van centrar en aquest tipus de consultes però el seu contingut també ha permès fer la radiografia de la vida familiar i sentimental de l'època, el retrat de la situació de la dona i la seva falta de llibertat. El llibre agrupa les cartes per temàtiques i aconsegueix així una lectura amena i distesa. S'inclouen útils índexs onomàstics i toponímics.

Rosario Fontova és periodista i Armand Balsebre, catedràtic d’Audiovisual i Publicitat a la UAB. Tots dos van publicar el 2014 Las cartas de La Pirenaica, memoria del antifranquismo.

Cátedra – 479 pàgines – 22,99 euros

 

  • Desierto sonoro, de Valeria Luiselli

La situació, l'abandonament, dels nens centreamericans emigrants als Estats Units ha estat el tema central dels assaigs i novel•les d'aquesta autora mexicana, però Desierto sonoro pot presentar-se com el paradigma del comportament d'un país, Estats Units, vers les minories, potser en el passat, però amb repercussions en un present molt proper. Un matrimoni en crisi inicia en cotxe un llarg viatge des de Nova York fins a Arizona en companyia dels seus fills, un nen i una nena. El trajecte ha de servir perquè la parella, tots dos documentalistes, realitzi projectes diferents. Ella, un documental sobre els menors indocumentats, la situació que porta els nens a la frontera a la recerca d'un món millor. Ell persegueix les empremtes dels últims apatxes. I enmig del conflicte personal, els dos nens assimilen confusament les converses dels seus pares, barrejant el problema de l'emigració amb el genocidi dels pobles natius dels Estats Units. El resultat és una novel•la que deixa empremta, que fa pensar.

Valeria Luiselli va néixer a Ciutat de Mèxic però va abandonar el país als dos anys. Va col•laborar en el departament d'emigració de Nova York, treball que li va servir per escriure els assajos Papeles falsos i Los niños perdidos. Les seves novel•les anteriors son Los ingrávidos i La historia de mis dientes.

Sexto Piso – 464 pàgines – 22,90 euros

 

  • El nervio óptico, de María Gainza

L'autora va obtenir amb La luz negra a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara, Mèxic, el premi sor Juana Inés de la Creu, guardó creat fa 30 anys per destacar una obra publicada en espanyol per una dona. Aquesta novel•la ja va ser ressenyada al febrer en Donesdigital, així que hem cregut convenient recórrer al seu primer títol, El nervio óptico, per prestar un humil homenatge a aquesta autora. Gainza recorre de nou als seus coneixements en el món de l'art per escriure una novel•la -apareguda al 2014- de difícil classificació, una barreja de ficció i recursos autobiogràfics, de divulgació artística i també amb referències més quotidianes a la maternitat i la solitud. El llibre es divideix en onze capítols que poden llegir-se independentment, com assaigs que vinculen les preferències culturals amb la manera de ser, els misteris de l'art i les aventures d'alguns artistes, i tot això relacionat amb episodis de la vida personal de l'autora. En resum, una novel•la intel•ligent, amena, potser diferent.

Maria Gainza (Buenos Aires, Argentina, 1975) és escriptora i crítica d'art. Ha col•laborat en revistes especialitzades i ha dictat cursos per a artistes en diverses universitats.

Anagrama - 160 pàgines - 16,90 euros.

 

  • El arte de perder, de Alice Zeniter

L'autora no ha viscut a Algèria però explica en aquesta novel•la una part de la història familiar vinculada a aquest país que per a ella, durant molt temps, mai va existir. Filla d'emigrants algerians que van emigrar a França el 1962, relata la vida de tres generacions, primer a Algèria en els anys 30, l'arribada als camps de refugiats a França el 1962 per concloure la narració al París actual. L'autora afronta la situació dels harkis, els algerians que van militar en l'exèrcit francès, i les decisions que els personatges van haver de prendre en aquella guerra, de vegades tan subtils com l'opció per un bàndol o un altre que en conflictes bèl•lics poden estar allunyades de la ideologia i determinades per la por o les necessitats quotidianes. L'obra afronta un problema molt actual als països europeus: la recerca per part dels emigrants d'una identitat pròpia després d'anys d'estada al país que els va acollir. La novel•la ha obtingut la primera edició del primer premi Goncourt a Espanya.

Alice Zeniter (Alenzón, 1986) és escriptora i dramaturga. Als 16 anys va publicar la seva primera obra. S'ha traduït al castellà la seva novel•la Domingo sombrío.

Salamandra - 432 pàgines - 21 euros - ebook 12,99 euros

 

  • La historia universal, de Ali Smith 

Llibre recomanable per a les lectores que els agradin els relats i també per a aquelles que vulguin descobrir perquè aquesta autora està considerada una de les millors narradores actuals del Regne Unit. El volum, una antologia dels seus millors relats, conté 12 contes breus amb els quals es recorre l'any complet, començant per febrer, el títol del qual dona nom al llibre, acabat al gener. Els relats segueixen la pauta habitual de l'autora per aconseguir una narració sempre amb dues lectures, perquè les històries, d'aparença senzilla, quotidiana, tenen sempre un rerefons de reflexió, que conviden a pensar. El relat d'una nit de Nadal anodina tanca la solitud, el personatge que s'enamora d'un arbre ens parla del respecte a la natura, i segueixen els temes recurrents en la seva obra, la mort, el gènere, perquè la majoria dels personatges són dones.

Ali Smith (Inverness, Escòcia, 1964) és dramaturga i periodista. Ha escrit vuit novel•les i sis llibres de relats. La historia universal és el quart volum traduït al castellà, la resta són Hotel World, Accidental i Amor libre.

  • La maldición de Hill House, de Shirley Jackson

Què tal una mica de terror? Si aquesta és l'opció, el millor és escollir un gran clàssic de les obres d'aquest gènere, una de les principals novel•les de terror psicològic de segle XX i una autora que ha passat a la posteritat per provocar el pànic amb els seus textos i versions cinematogràfiques. La maldición de Hill House es va publicar per primera vegada el 1959, ha estat dues vegades portada al cinema, té una recent sèrie de televisió i la nova edició que ara presentem. El personatge central és el doctor Montague, estudiós de les pertorbacions psíquiques a les cases encantades, que recluta a tres persones perquè registrin tots els fenòmens paranormals que vagin observant en una d'aquestes construccions. Les situacions que viuran s'escaparan a la seva comprensió. Stephen King considera aquesta novel•la la més important obra de terror del segle XX.

Shirley Jackson (Sant Francesc, 1916 - Bennington, 1965) va escriure sis novel•les, més de cent relats i contes infantils. El 1962 va publicar la seva última novel•la, Siempre hemos vivido en el castillo.

Minúscula - 272 pàgines - 19,50

 

Què tal una mica de poesia?

  • Antologia, de Gloria Fuertes

Poemes antibel•licistes, sensibles, divertits uns, uns altres de gran duresa, poemes que desafien i van directes al cor.

Editorial Càtedra - 128 pàgines - 9,30 euros

  • La inercia del silencio, de Sara Mussol

L'autora manté el seu estil intimista per parlar de l'amor, el desamor, els silencis. Una poesia directa i romàntica.

Lunwerg Editores - 144 pàgines - 16,50 euros

  • El sueño de una lengua común, d'Adrienne Rich

L'autora ha traslladat a la seva poesia els somnis que posaven fi a la desgràcia humana i la instauració d'una nova harmonia que acabava amb l'opressió de les dones.

Sexto Piso - 170 pàgines - 20 euros
 

Altres notícies
La llibreria Pròleg té un nou local | tendències | 07/10/2009
El 1r ebook de ciberfeminisme | tendències | 23/09/2010
Joyce Carol Oates és fidel a sí mateixa en Ave del paraíso | tendències | 26/10/2010
"La Resclosa", a la Nau Ivanow | tendències | 16/11/2010
Carmen Domingo narra la història de la major fugida d'una presó espanyola en la seva última novel•la | tendències | 19/04/2011
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  Manifestació per l'abolició de la prostitució
26 de setembre a Madrid ... [+]
 
  20 universitats públiques organitzen coordinadament activitats de debat sobre treball sexual
Tindran lloc durant el curs 2019/2020 i l’acte a la UAB ... [+]
 
  Duoda presenta una nova edició del Màster en estudis de la diferència sexual
El programa de Màster s'inicia al gener de 2020 i finalitza ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som