Dones Banner
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Agències de viatges per a dones, una tendència emergent
El turisme té un mercat en creixement: el de les dones que viatgen soles. El sector s’apunta al fenomen WomenOnlyi ofereix experiències amb enfocament femení.
glocal | 25/07/2017

Laura Alberch.- SheRides és un servei de taxis de Nova York per a dones que contribueix a crear llocs de treball en un sector amb només un 1% de conductores. Ginebra va crear la guia de viatges Geneva Girls, centrada en les escapades de grups formats per dones. L’hotel Bella Sky de Dinamarca disposa, des del 2012, d’una planta d’ús exclusiu femení, igual que l’hotel Barceló de Palma de Mallorca. El turisme femení, altrament batejat com a tendència WomenOnly, és un fenomen que va sorgir als Estats Units, que s’ha consolidat a Llatinoamèrica i que en els darrers anys ha crescut a Catalunya i a l’estat espanyol. 

Cada vegada són més les dones que viatgen soles, ja sigui per oci o per feina. El sector turístic ho està aprofitant i, malgrat que encara és un mercat reduït i poc conegut, en els últims anys han sorgit agències de viatges dedicades a aquest tipus de turisme. Carolina Estellé, directora de Mujer y Viajera, afirma que “falta informació de que aquest fenomen existeix. Hi ha gent que es pensa que és molt sexista”, però aclareix que “no discriminem als homes. Fem viatges enfocats a les dones, en funció del tipus de viatge que busquen, però no tanquem la porta ni a homes ni a nens”. També ho relata així Alice Fauveau, directora de Focus On Women, qui explica que “les experiències estan destinades a conèixer la realitat de la dona, però poden viatjar homes. No posem el focus en qui viatja, sinó en l’experiència”.

El rang d’edat és molt ampli. En un principi, la majoria de dones que acudien a aquest tipus d’agència de viatges tenien entre 45 i 75 anys. Però, tal com explica Estellé, “des de l’any passat tenim noies de 23 a 76 anys i totes es senten identificades amb el mateix tipus de viatge”.

Escapada enriquidora: ment i cultura
Les tres agències de viatges especialitzades en turisme femení més conegudes són Mujer y Viajera, Focus On Women i WOM Viajes. Malgrat que les destinacions són les mateixes, cadascuna es caracteritza per un tipus de viatge diferent, vivencial, d’experiència i de coneixement.

Els viatges de Mujer y Viajera, nascuda a finals del 2009, combinen ment, salut, cultura i naturalesa. “Intentem que el viatge enriqueixi a la persona i donem servei amb gent especialista que es troba al destí i que treballa amb nosaltres”, afirma Carolina Estellé. Algunes de les escapades que ofereix l’agència, a més de grups de dones, són viatges solidaris, amb ioga, amb camió, en família i per a solteres. “Som viatgeres, estem constantment en moviment pel món i intentem oferir allò que nosaltres vivim i coneixem. Contractem guies locals per a les zones històriques, però la resta del viatge està totalment guiat i dissenyat per nosaltres”, explica Estellé, qui assegura que aquest és el punt fort de l’agència, ja que “el fet que hi hagi gent de les oficines, dóna més seguretat”.

Conèixer la dona al món
Un enfocament diferent és el de Focus On Women, també creada el 2009. Mitjançant els viatges, l’agència contribueix a donar visibilitat a la cultura de la dona al món, a més de donar resposta a una necessitat del mercat turístic. Les experiències que ofereix Focus On Women es centren en trobades amb dones inspiradores del país on es viatja. “Són periodistes, escriptores, intel•lectuals, empresàries... Cada trobada és diferent. D’aquesta manera es pot conèixer què està passant amb les dones a diferents països i veiem les destinacions des d’una perspectiva femenina. És un turisme responsable i positiu que posa en valor la dona”.

Aquesta unió de veus i cultures va acompanyada d’una vessant solidària. Focus On Women dóna suport a set projectes d’acció social, dirigits a col•lectius de dones i infants en risc d’exclusió al Marroc, Perú, Madagascar, Etiopia i Vietnam, a més de col•laborar amb la Fundació Vicente Ferrer.

La unió en furgoneta
Finalment, WOM Viajes va sorgir després d’un viatge de dones a Jordània en furgoneta. Per això, aquesta agència es caracteritza per l’organització d’escapades en aquest mitjà de transport. “Creem un punt d’unió de dones viatgeres amb inquietuds similars. No viatjar per no tenir amb qui fer-ho ja no és una opció i, entre una d’elles, hi ha la de viatjar amb dones”, explica la directora Ana Blasco. Els viatges en furgoneta es formen amb grups d’entre 4 i 8 persones, fet que facilita aquesta unió: “en aquest viatge a Jordània ens vam adonar que la furgoneta permet una bona comunicació entre gran part del grup en els trajectes”.

Tot i així, l’agència ha afegit més diversitat de viatges en funció del grau d’aventura o de flexibilitat: “cada viatgera pot gaudir del viatge que més li agradi, ja que no tothom vol una programació tant marcada i estructurada”.

Malgrat que encara és d’hora per avaluar l’evolució del turisme femení, les tres agències coincideixen que aquest fenomen tindrà més recorregut en els propers anys. “Encara hi ha moltes dones que no saben de l’existència d’aquests viatges i, per tant, es fa difícil que coneguin la nostra oferta”, comenta Blasco. Per la seva banda, Fauveau afirma que cada vegada hi ha més preocupació per donar resposta a aquest nínxol de mercat, “que està vist amb uns ulls més positius i que es desenvoluparà més ”.

Altres notícies
La pèrdua de talent afecta al 31% de les dones amb estudis superiors davant el 21% dels homes, segons l’estudi presentat per la Cambra de Comerç | glocal | 02/07/2009
Com continuar potenciant la coeducació a les escoles | glocal | 01/02/2011
“Dones i Europa, lideratges femenins a Catalunya” | glocal | 01/03/2011
35 anys d’ajuntaments democràtics: 151 alcaldesses, 796 alcaldes | glocal | 17/06/2014
Què és la riquesa? | glocal | 07/10/2014
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  Femfutbol, una revista per promoure el futbol femení
El mes de juny s'ha editat el primer número ... [+]
 
  16ª edició de la Diplomatura de Postgrau en Gènere i Igualtat
Període d’admissió fins el 30 de setembre de 2017 ... [+]
 
  Màster en Gènere i Comunicació
La matrícula es pot fer fins el 4 d’octubre de 2017 ... [+]
 
  4ª edició de la Diplomatura de Postgrau en Violències masclistes
La matrícula es pot fer fins el 15 d’octubre de 2017 ... [+]
 
  Màster en Estudis de la Diferència Sexual
Inscripció oberta fins el 30 d’octubre de 2017 ... [+]
 
  Montserrat Roig i la revolta de l'Ateneu Barcelonès
Fins el 17 d’octubre ... [+]
 
  FotoExposició Montserrat Roig cronista d’un temps i d’un país
Continua la itinerança per Catalunya: ara Corbera d'Ebre ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som