Dones Banner
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Soledad Puértolas a la RAE: el lent viatge de la k a la g (minúscula)
Soledad Puértolas s'ha convertit en la cinquena dona membre de la Real Acadèmia Espanyola de la Llengua (R.A.E), i en la sisena a aconseguir aquest nomenament en 297 anys d'història de la institució. La primera va ser Carmen Conde, qui va obtenir la cadira "k" a l'any1978. Només sis anys abans s'havia negat l'ingrés a Maria Moliner.
opinió | 18/03/2010

Maribel Tovar.-  Fa poc més d'un mes es va anunciar l'ingrés de l'escriptora Soledad Puértolas a la Real Acadèmia Espanyola de la llengua. Amb 63 anys complerts i diversos premis literaris en el seu haver, l'aragonesa es va convertir en la cinquena dona membre de la R.A.E, i en la sisena a aconseguir aquest nomenament en 297 anys d'història d'aquesta institució. La primera, recordem, va ser Carmen Conde , qui va obtenir la cadira "k" en 1978: en plena transició i amb una gran tensió entorn del seu nomenament, doncs només sis anys abans s'havia negat l'ingrés a Maria Moliner. Per això, el nomenament de la Conde va ser acompanyat de comentaris , com que l'havien posat perquè "ara tocava dona" com si això implícitament impliqués deixar de costat una plèiade d'homes super-talentosos que per "cavallerositat"o per correcció política-li cedien el que naturalment els corresponia.

Cada vegada que una dona rep una alta distinció almenys dues coses passen: primer, s'obre un debat-polèmica sobre si la van posar allí "per dona" o "pels seus mèrits". Segon: l'esmentada persona es veu, com és comprensible, obligada a defensar amb ungles i dents que ho és pels seus propis mèrits, clar, per a deixar de costat o relegar a l'anecdòtic el fet de ser dona; Almenys així sembla haver succeït en el cas de Puértolas, qui passarà a ocupar la cadira "g" minúscula. Entrevistada pel diari El País afirmava que "la literatura no entén de quotes .." i declarava a EFE que no creia en elles, "sobretot en aquests aspectes de la cultura i dels reconeixements culturals".

En aquesta ocasió, a més, el director de l'acadèmia , Víctor García de la Concha s'avançava a totes i tots, per a afirmar amb inobjetable contundència que (per si de cas) " La Academia nunca va a elegir a alguien por cuotas, porque no sería coherente", i emfatitzava que "se la ha llamado por sus valores literarios y de estudio, porque, además de narradora, también tiene ensayos de reflexión sobre la literatura".  I per això el nomenament de Puértolas és, a més d'un premi als seus mèrits una gota (més) d'aquest lent flux, d'aquest viatge que va a pas de tortuga, a ritme de l'absurda "quota" de 0.19 dones per any (amb sort). A pas tan lent, potser perquè en els enrenous de la societat, es va d'esquena, de la k a la g, entre la paritat i les quotes. De no voler que el fet de ser dona sigui rellevant, a reclamar, a necessitar que s'esmenti. Perquè al cap i a la fi el que s'espera és aquell moment borrós en el qual aquest article no tingui sentit algú, i només parlem dels assoliments científics o els assajos filosòfics o la trajectòria jurídica de la més recent membre de la real acadèmia de.., com avui hauríem de parlar només de la vida i obra de Soledad Puértolas, justa mereixedora d'aquest nomenament i expressar-li les nostres sinceres Felicitacions per aquest gran assoliment.

No deixa de tenir la seva gràcia que el director de la RAE consideri necessari aclarir que ells no creuen en el sistema de quotes. O millor, que no són precisament un exemple de paritat. Una breu mirada a la conformació dels seus membres - i a la d'altres reals acadèmies de ciències, lletres i arts-no deixaria cap dubte, com ha apuntat en un esclaridor article Ángeles Caso. N'hi ha prou amb mirar en la pàgina web de les institucions citades per Caso- reals acadèmies de medicina, arts, història, etc.- per a comprovar que en terme mitjà bastant menys del 10% dels seus membres són dones, el que d'altra banda demostra que la RAE, encara que sembli el capdavanter del conservadorisme patriarcal, no és una excepció, ni tan solament el pitjor de tots: assenyala Caso que l'acadèmia de la jurisprudència i legislació ostenta un real i rodó zero de dones entre els seus membres.

A casa nostra, a Catalunya, hauria alguna coseta a dir. Si revisem la llista de membres numeris del Institut d’Estudis Catalans, les coses tampoc són per a muntar una festa lila. Podem provar un exercici similar a l'aplicat per Caso. Vegem: en la secció de filologia 5 de 40 membres, en la de ciències biològiques, 2 de 32, en la de filosofia i ciències socials ... 4 de 41!!! , ciències i tecnologia 3 de 35, ciències biològiques 2 de 32 i en història i arqueologia la cosa millora un poc encara que tampoc per a saltar d'emoció: 6 de 37... percentatges?

Ho deixarem aqui. Així, cop a l'ull, ronda amb prou feines el 10%, poc més, poc menys. Seguint la lògica aclaparant del senyor García de la Concha, avui ja en ple segle XXI, i amb la dona indubtablement incorporada a l'àmbit professional i acadèmic, hem de deduir que menys del 10% de les dones té suficients mèrits, talent, etc.,  com per a obtenir els corresponents nomenaments. O serà per ventura que passa una mica més? serà que no tot depèn dels mèrits i talents personals?

Més enllà de les quotes, la conformació d'aquestes reals acadèmies i els seus equivalents són una radiografia de com és encara utòpica la paritat en moltes institucions de la nostra societat, incloent les del Saber. Una que mostra en alta resolució que passaran anys i anys abans que un nomenament d'aquest tipus (o un premi a millor pel•lícula o millor directora o moltes altres coses) deixi de ser motiu de titulars, comentaris i polèmiques sobre les quotes i els mèrits.

I encara que la literatura, com altres arts, sembli envoltada en l'halo del intocable, de l'absoluta individualitat i voluntat creativa, la veritat és que és també una institució que no està suspesa en l'aire, sinó nascuda i encara arrelada en principis profundament androcèntrics. Per això potser la literatura no entén de quotes però sí de lluites, assoliments i conquestes. I també de derrotes.

Altres notícies
L'escàndol dels mugrons | opinió | 15/09/2015
La princesa rebel | opinió | 18/09/2018
Feminisme i polítiques d’igualtat | opinió | 14/09/2010
La misògina RAE analitza la visibilitat de la dona en textos aliens | opinió | 16/03/2012
Una de les nostres | opinió | 31/05/2012
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  Exposició (+)Dones Supervivents
Es pot visitar fins al 22 de juliol en el Centre ... [+]
 
  FotoConvocat el XIV Premi 25 de Novembre per a l'eliminació de la violència contra les dones
Fins al 18 d'octubre es poden presentar projectes ... [+]
 
  Curs de Defensa Personal Femenina
Tindrà lloc els mesos de novembre i desembre 2019 ... [+]
 
  I Congreso de Periodismo Feminista María del Carmen Molifé
Dies 9 i 10 d'octubre de 2019 a Bilbao ... [+]
 
  L’exposició Montserrat Roig, cronista d’un temps i d’un país, continua la seva itinerància per Catalunya
Per sol•licituds cal adreçar-se al Memorial Democràtic de Catalunya ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som