Dones Banner
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Les dones no estan a les agendes dels mitjans de comunicació
El passat mes de novembre es van fer públics els resultats de l’informe del Projecte de Monitoreo Global de Medios (GMMP) 2015, una investigació mundial que es porta a terme cada cinc anys i que analitza la informació apareguda als informatius de ràdio, televisió, premsa escrita i en aquesta ocasió també una mostra de digitals i la xarxa social Twitter, per tal de fer un seguiment de la presència de dones i homes com a subjectes de les notícies, les diferents seccions en les que apareixen, els temes i les descripcions que reben. També examina la producció professional, l’autoria de les notícies, la presentació dels informatius, les fonts, etc. per valorar la influència del gènere en el treball dels i de les periodistes.
comunicació | 15/12/2015

Redacció.- El Projecte de Monitoreo Global de Medios (GMMP) és una investigació que es va començar a fer l’any 1995 quan voluntaris i voluntàries de 71països de tot el món van analitzar durant 1 dia la presencia de les dones en els espais informatius de ràdio, televisió i premsa escrita. Els resultats van concloure que només el 17% dels subjectes de les notícies, és a dir les persones entrevistades o els protagonistes de les notícies, eren dones. Les notícies a les televisions eren presentades per dones però en poques ocasiones elles eren les protagonistes. L’any 2000, el segon anàlisi, el percentatge de dones subjectes actives de les noticies no va variar ja que va pujar només un punt: 18%

El 2005, amb 76 països participants en l’anàlisi, el percentatge va experimentar un creixement de 3 punts, arribant al 21%.

El 2010, el 4t anàlisi amb una participació de 108 països, els resultats van mostrar un avanç: les dones representaven el 24% dels protagonistes en les notícies. Malgrat això eren molt poc presents en àmbits com la política, el govern o l’economia i estaven sub representades en les categories professionals.

20 anys del projecte i 5 anàlisis
El cinquè anàlisi es va dur a terme el 25 de març de 2015 a 114 països, el percentatge més alt des del seu inici, i per primera vegada s’han incorporat diaris digitals i Twitter. En concret s’han analitzat un total de 452 noticies repartides en 65 de diaris en format paper, 65 de radio, 88 de televisió, 61 de diaris digitals y 173 tuïts.

A tot l’Estat espanyol, els mitjans analitzats han estat els següents:

-    Diaris en paper, El País; El Mundo; La Vanguardia; El Periódico i ABC.
-    Ràdios: Cadena Ser; Onda Cero; COPE; RNE; Rac 1
-    Televisions: Tele 5; Antena3; La 1; La Sexta
-    Digitals: Diario.es; Público; El Confidencial; 20Minutos i Andaluces.es
-    Twitter de: RTVA; ABC; Europa Press; La Vanguardia; El País; El Público; Huffington; EFE Noticies; El Mundo i La Directa
 
Entre les principals conclusions de l’informe espanyol, destacar que,

-    En 20 anys (1995-2015) l’índex de representació de les dones als mitjans s’ha incrementat en 11 punts, ha passat del 17 al 28% de mitjana i els digitals i Twitter arriben fins el 33%, sense assolir en cap cas la paritat.

-    Les dones encara són minoria en totes les informacions excepte en les relacionades amb crim i violència, on apareixen en un 51% del total.

-    En política i govern representen un 31%, mentre que en economia un 20%. 

-    Com a font informativa, la major presència de les dones està en les considerades d’opinió popular, amb el 43%, seguides de les d’experiència personal, el 37% i com expertes només el 9%, el mateix percentatge de fa cinc anys.

-    Pel que fa a la presència a les redaccions aquí s’ha produït un cert avenç i s’ha assolit la paritat. En premsa escrita elles representen un 44% davant el 34% del 2010; en radio s’ha passat  del 32% el 2010 al 59% i en televisió del 58% al 64%.

-    El 74% de presentadores de radio són dones i el 52% reporteres. En televisió també s’ha superat la paritat: el 55% són presentadores i el 70% reporteres.

-    Els resultats dels diaris digitals i Twitter, no representen una millora destacable en relació als altres formats. Així el 30% de protagonistes en els diaris digitals són dones, xifra que puja fins al 42% a Twitter.

-    Del total de noticies analitzades, la gran majoria no esmenten aspectes relacionats amb la igualtat entre dones i homes, i molt poques qüestionen els estereotips de gènere. El sexe del periodista no influeix en l’enfocament de la noticia des d’una perspectiva de gènere. Només el 3% de les noticies elaborades per dones mostren aquesta perspectiva.


Com a conclusions principals podem dir que en els últims 5 anys s’han produït certs avenços però que la visibilitat de les dones als mitjans continua molt per sota de la dels homes. Elles només representen el 28% dels protagonistes i en els mitjans digitals no es millora ja que el percentatge es queda en el 33%, per sota de la paritat.

En la presencia de les dones periodistes als mitjans sí s’ha avançat, relacionada però aquesta presència amb la feminització de la professió en un context de crisi del sector, amb reducció de salaris, precarietat  i pitjors condicions laborals.

Les presentadores de televisió són escollides per la seva joventut i atractiu físic, observant una discriminació pel que fa a l’edat respecte als homes: ells segueixen més temps davant les càmeres que elles.

I finalment s’observa una situació preocupant pel que fa a les dones com a fonts informatives expertes. No s’ha passat del 9% en els darrers cinc anys: elles no estan a les agendes dels mitjans.

Com a mesures per superar aquestes diferències, l’estudi planteja, entre d’altres,

-    Educació integral i horitzontal des d’una perspectiva de gènere, promovent l’equitat en els plans d’estudi dels instituts i les universitats i especialment a les Facultats de Ciències de la Comunicació.
-    Redefinir què s’entén com a notícia i tenir en compte que la societat està formada per persones de diferents procedències, edats i condicions socials, i que aquestes han de formar part del debat públic i mediàtic en el context d’una societat democràtica i amb igualtat d’oportunitats.
-    Les empreses de comunicació han d’aplicar plans de formació per millorar el coneixement de la perspectiva de gènere dels i les professionals.
-    Inclusió en les guies d’estil d’un apartat sobre ús del llenguatge no sexista.
-    L’augment de la representació de dones com a fonts expertes. Cal que els i les professionals dels mitjans utilitzin les bases de dades existents de dones expertes en diferents temàtiques.

Consultar l’informe sencer pdf

 

Altres notícies
Premis de Comunicació no Sexista | comunicació | 07/10/2009
Premis de Comunicació de la Diputació de Barcelona per a l'any 2009 | comunicació | 26/10/2009
El futur de la professió periodística passa per la igualtat de gènere | comunicació | 21/09/2010
Roda de premsa sobre l’estudi Qui figura a les notícies? | comunicació | 05/10/2010
La presidenta de l'ADPC, Carme Freixa, participa en una taula rodona sobre drets laborals en el sector dels gabinets de comunicació | comunicació | 08/12/2010
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  20 universitats públiques organitzen coordinadament activitats de debat sobre treball sexual
Tindran lloc durant el curs 2019/2020 i l’acte a la UAB ... [+]
 
  FotoL’Ada Lovelace Day
El Prat de Llobregat. Cicle de ciència i tecnologia amb perspectiva ... [+]
 
  Exposició Feminismes!
Del 19 de juliol a l’1 de desembre de 2019 al ... [+]
 
  Duoda presenta una nova edició del Màster en estudis de la diferència sexual
El programa de Màster s'inicia al gener de 2020 i finalitza ... [+]
 
  Curs de Defensa Personal Femenina
Tindrà lloc els mesos de novembre i desembre 2019 ... [+]
 
  Viladecavalls acollira al novembre l’exposició Montserrat Roig, cronista d’un temps i d’un país,
L'exposició continua la seva itinerància per Catalunya ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som