Dones Banner
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Les escoles d’adults i l'instint de superació
La Susana Heredia, que no havia obtingut el Graduat escolar quan era petita, va decidir als 40 anys que ja era hora de demostrar-se a ella mateixa que podia fer-ho. Així és com es va animar a preparar-se per l’obtenció del Graduat Escolar (GES), i accedir als estudis de secundària. Va ser el 2011, i no només es va treure aquest títol, sinó que fins i tot va intentar l’accés a la universitat per cursar Lletres. No ho va aconseguir, però la satisfacció d’haver superat aquest repte l’anima a seguir formant-se i tornar a intentar-ho. La nena de 13 anys que va ser i que tot ho suspenia, va deixar pas a una dona madura que vol una millora del seu món laboral.
glocal | 13/07/2015

Susana Heredia. Alumne "Centre de Formació de Persones Adultes El Gornal"

 
Cristina Mora.-  El Centre de Formació de Persones Adultes (CFA) El Gornal, de l’Hospitalet de Llobregat, és on la Susana assisteix i on, actualment, estudia informàtica dins el curs de Competic (competències per a la societat de la informació). Ara sembla que no pot parar de formar-se per recuperar tot el temps perdut. "No havia tornat a estudiar des de 8è d'EGB, però no em va costar perquè podia més el meu propòsit i la tenacitat", explica Susana, qui es repetia a ella mateixa que ella podia. I certament es va sorprendre en  treure 10 en matemàtiques, una assignatura que sempre havia suspès.

Del perquè havia estat tan mala estudiant, la Susana argumenta que creu que "era cosa de l’edat", acompanyat d’una manca de consciència de la importància d’estudiar per al futur. I així va ser com la manca d’oportunitats laborals, i la mort de la seva mare, la van empènyer al repte d’aconseguir el títol de l'ESO, per accedir a llocs com el d’administrativa, i sobretot per pujar la seva autoestima i seguretat.

El cas de la Susana és un més del 54,5% de les dones matriculades a les escoles d’adults a tota Catalunya, segons un informe del Departament d'Ensenyament de la Generalitat del curs 2012-2013. Les xifres indiquen que les dones són majors usuàries d’aquests centres, on en el curs escolar indicat el 60,1% que van fer informàtica van ser dones, el 57,1% de dones van estudiar el graduat en educació secundària (GES), el 50,2% eren dones matriculades per les proves d’accés als Graus Superiors, o el 53,8% van preparar-se per l’accés a la universitat. Igualment, l’índex dels estudis de les competències a la societat de la informació era copat per dones, amb un 67% d’elles en informàtica o un 67,7% en anglès.

Evolució del perfil de dones a les escoles d’adults


La directora del CFA El Gornal, Carme Garcia, ha conegut molts casos com els de la Susana en els 27 anys que porta al capdavant del centre. "Els hi passa a bastants dones que arriben molt perdudes, d’una determinada edat, i que pensen “no he estudiat en el seu moment, no sé si podré... però descobreixen que sí", explica Carme García, qui afegeix que "és molt important per a elles aquest reconeixement personal". De totes maneres, el perfil d’usuaris i usuàries de les escoles d’adults està canviant molt en els darrers anys. "Si parlem d’uns anys enrere podem dir que venien més dones, però aquesta tendència s’està invertint. Perquè sí que és veritat que les dones abans no havien tingut les mateixes oportunitats i possibilitats d’estudiar, però això ha canviat molt", comenta Carme García.

Per la cap de negociat d’educació especial, adults i post obligatòria, de la Regidoria d'Educació de l’Hospitalet, M. José Rodríguez, una demanda principal que continuen tenint de totes maneres les dones d'entre 50 i 60 anys és català i informàtica "perquè es troben que quan elles estudiaven no tenien accés a aquest ensenyament".  Les escoles d’adults són doncs un espai on també acudeixen dones de certa edat per adquirir coneixements que en el seu moment no van poder optar. "Dones que pensen que han d’aprendre informàtica, encara que no treballin, per estar al dia de les coses, poder connectar-se a Internet i obtenir informació", matisa M. José. Dones també que van deixar els estudis o ni van accedir-hi per fer-se càrrec de la família, d’altres que després d’una separació necessiten una autonomia econòmica i han d’estudiar, o aquelles que volen aprendre informàtica per poder ajudar als seus fills i les seves filles en edat escolar, són alguns dels perfils de les dones que estudien a les escoles d’adults.


Centre de Formació de Persones Adultes (CFA) El Gornal

Persones nouvingudes, grans usuàries dels CFA

Un altre dels perfils dominants a les escoles d’adults és el de les persones nouvingudes. Segons dades del curs 2012-2013 del Departament d'Ensenyament, el percentatge d’alumnat sense nacionalitat espanyola va ser d’un 66,1% per estudiar català, d’un 97,5% per castellà, o d’un 55,5% per formació instrumental. Aquesta és la realitat del curs passat al Centre El Gornal, on majoritàriament al GES de segon nivell  hi assistia un grup de dones llatinoamericanes d'entre 30 i 40 anys.

"Aquestes noies van començar amb instrumental 3, un curs abans del GES, perquè hi ha persones que necessiten un any per treure's el graduat, d’altres dos, i fins i tot n’hi ha algunes que necessitarien tres", comenta la directora del centre, que continua "aquestes persones havien d’assolir la qüestió de l'idioma i conèixer la llengua i la cultura. I aquest grup va continuar fins a acabar, i molt bé. En aquest sentit, també teníem nois sud-americans però potser els resultats no eren tan bons", argumenta Carme Garcia.

El fracàs escolar de la gent jove i les segones oportunitats

Cada vegada però les escoles d’adults tenen més gent jove que surt de l’ensenyament obligatori sense titulacions, o què malgrat que tenen el graduat volen fer cicles de grau superior o informàtica, les dues branques amb més demanda. L’augment del fracàs escolar en els darrers anys ha provocat que les aules dels centres d’adults estiguin ara ben plenes de gent jove, majoritàriament nois. A les escoles d’adults s’hi pot accedir amb 18 anys, i els i les joves que amb 16 anys han acabat l’educació obligatòria sense aconseguir el títol, acaben als centres d’adults, després d’alguns anys sense gaires perspectives. "Sobretot venen perquè no troben feina. Perquè encara que tinguis un graduat, si no tens una professió, avui dia no trobes un lloc de treball", raona la cap de negociat d’educació especial, adults i post obligatòria de l’ajuntament de l’Hospitalet.

Per a la directora del CFA Gornal "el que li passa a la gent jove que ve a l’escola, és que encara no ha fet una maduració, i  venen com una continuïtat de l'institut. Arriben amb 17/18 anys i abandonen perquè no han fet el canvi de xip". Aquests joves mateixos, però, després de 3 o 4 anys tornen totalment diferents i "és quan la decisió de venir és pròpia i realment ells veuen la necessitat de treure's el títol", puntualitza Carme García. En aquest perfil d’estudiants, sembla que els nois són majoria, ja que les noies no pateixen un fracàs escolar tan elevat. "Les noies son més sistemàtiques i acadèmiques, per regla general", conclou Garcia.
La funció dels CFA també ha canviat en els darrers anys, ja que el 2004 van passar a dependre del Departament d'Ensenyament. Fins llavors Benestar Social se’n feia càrrec, amb una concepció de caràcter assistencial d’alfabetització i socialització de determinats col·lectius d’adults. Mentre que en els darrers anys s’ha ampliat la visió, lligada a la idea de “l’aprenentatge al llarg de la vida", com un dret inqüestionable, on s’estimula la millora i l’aprenentatge continu. De totes maneres, els itineraris més seguits continuen sent els estudis per a l’obtenció del Graduat Escolar, seguits dels Graus Mitjans o Superiors, i també l’aprenentatge d’informàtica i anglès.

Altres notícies
La pèrdua de talent afecta al 31% de les dones amb estudis superiors davant el 21% dels homes, segons l’estudi presentat per la Cambra de Comerç | glocal | 02/07/2009
Com continuar potenciant la coeducació a les escoles | glocal | 01/02/2011
“Dones i Europa, lideratges femenins a Catalunya” | glocal | 01/03/2011
35 anys d’ajuntaments democràtics: 151 alcaldesses, 796 alcaldes | glocal | 17/06/2014
Què és la riquesa? | glocal | 07/10/2014
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  Curs sobre l’autoconeixement i l’autoaceptació per a construir relacions no tòxiques i igualitàries. Superant les dependències afectives
El curs es durà a terme del 9 al 30 d'octubre ... [+]
 
  Duoda presenta una nova edició del Màster en estudis de la diferència sexual
El programa de Màster s'inicia al gener de 2020 i finalitza ... [+]
 
  Dones i Ciència
Es pot visitar del 12 al 26 de setembre de 2019 ... [+]
 
  FotoConvocat el XIV Premi 25 de Novembre per a l'eliminació de la violència contra les dones
Fins al 18 d'octubre es poden presentar projectes ... [+]
 
  Curs de Defensa Personal Femenina
Tindrà lloc els mesos de novembre i desembre 2019 ... [+]
 
  I Congreso de Periodismo Feminista María del Carmen Molifé
Dies 9 i 10 d'octubre de 2019 a Bilbao ... [+]
 
  L’exposició Montserrat Roig, cronista d’un temps i d’un país, continua la seva itinerància per Catalunya
Per sol•licituds cal adreçar-se al Memorial Democràtic de Catalunya ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som