Dones Banner
protagonistes| glocal| tendències| comunicació| món| esports| violències| memòria| opinió cat | esp
Tinc problemes per trobar feina perquè porto mocador
Sigues el canvi que vols veure al món”. La cita atribuïda a Gandhi ocupa un lloc destacat al bloc Unbekannte Welt (Món desconegut), de Hatice Kahraman. Estudiant de periodisme, vint anys d’edat, és una de les tres milions de persones d’origen turc que viuen a Alemanya. Malgrat que, explica, la seva generació té menys barreres per integrar-se que la dels seus pares, encara sent la necessitat d’explicar-se.
món | 03/03/2015

Marta Roqueta.- Per què vas decidir escriure el bloc?
Em sentia incompresa. Em feien preguntes estranyes sobre el mocador que porto, per exemple. Em vaig adonar que les persones que em preguntaven això estaven interessades en la meva religió, però tenien problemes per entendre-la. Estava molt molesta per això, de manera que vaig decidir començar un bloc per poder-ho explicar.

Has patit algun incident racista a Alemanya?
Una vegada, a l’autobús, una dona que seia rere meu em va cridar que marxés del país. Al principi estava tan sorpresa que no vaig poder dir res, però al cap d’una estona li vaig dir que ella no tenia dret a fer comentaris racistes. Ella va seguir cridant, però el conductor la va fer callar. Després de baixar de l’autobús, em sentia tan malament que em vaig posar a plorar.
La comunitat turca ha tingut problemes per integrar-se a la societat alemanya?
Sí. Després que Alemanya perdés la Segona Guerra Mundial, es necessitaven treballadors per a la reconstrucció, i per això van fer una crida perquè vinguessin persones d’arreu d’Europa. Els treballadors hi van anar, especialment de Turquia. Tothom va pensar que només es quedarien al país per treballar i que, un cop la feina ja estigués feta, tornarien a casa. Fins i tot els treballadors van pensar que això seria així. Però es van quedar. El problema va ser que no havien après l’idioma i que no s’havien integrat, perquè es pensaven que no els hi caldria pel temps que serien al país. Per a molts, marxar només va ser un somni.

Els problemes inicials ja s’han superat?
Aquests problemes afectaven la primera generació i part de la segona. La tercera generació ja coneix la llengua, així que no tenen barreres per integrar-se. Però tenen el problema de viure en dos mons diferents. El món de casa, on estan en contacte amb la cultura turca, i el món exterior, de cultura alemanya. Per a molts joves no és tan fàcil combinar-les, perquè tothom té expectatives diferents sobre com hem d’actuar. Alguns pateixen discriminació per la seva aparença i se senten incompresos. Fins i tot, s’aïllen de la societat.

Quina diferència hi ha entre la teva vida com a musulmana alemanya i la d’una alemanya no musulmana?
El problema principal és que quedo reduïda al meu mocador, és l’única cosa que la gent veu de mi. No estan interessats en les meves aptituds i qualitats, tinc problemes per trobar una feina portant el mocador. Una altra diferència és que intento trobar un equilibri entre la meva vida quotidiana i la meva religió, però la societat alemanya opina que la religió s’ha d’exercir en privat.

Què significa per a tu portar el mocador?
Porto el mocador perquè, com a dona, no vull que em redueixin als meus encants femenins. Els homes no han de valorar això, sinó que han de valorar la meva personalitat. El mocador m’ajuda a ser jo mateixa.

Com vius incidents com els de Charlie Hebdo?
Estava en estat de xoc, molt trista. Vaig seguir tot el que passava a les notícies.

Tens por de patir atacs islamòfobs?
Personalment no. Però he sentit a parlar d’atacs a mesquites i alguns amics meus han sigut atacats. Estic una mica preocupada per com està evolucionant la islamofòbia a Alemanya.

Què opines, doncs, de Pegida?
És espantós que existeixin moviments així. Hauríem de fer alguna cosa per aturar-los, perquè destrueixen la convivència.

Els tens por?
No, no estic espantada. Crec en una Alemanya en pau.

Angela Merkel ha dit que l’islam és part d’Alemanya. També ho creus?
Sí, rotundament. S’hauria d’haver dit molt abans, perquè l’islam ha estat present a Alemanya durant molt de temps. Els musulmans tenen un rol important a la societat alemanya.

És ofensiu que revistes satíriques com Charlie Hebdo es mofin de les religions?
Personalment penso que està bé criticar les religions. Però és important que ens ho prenguem amb sentit de l’humor.
Altres notícies
Cobertura informativa contra els feminicides a Ciudad Juárez (Mèxic) | món | 04/11/2009
III Trobada Internacional de Periodistes amb Visió de Gènere | món | 26/11/2009
Afganistan vol viure, una exposició fotogràfica de l’ONG ACAF | món | 25/02/2010
Jornades Per Una Altra Mediterrànea | món | 01/06/2010
“Dones: la força del canvi a l’Índia” al Palau Robert | món | 19/10/2010
 

Cerca avançada
Banner
 
 
 
Fes de corresponsal
Envia'ns una carta a la direcció
Butlletí de notícies
 
fem xarxa (pàgines amigues)
 
 
 
  Conferència de Marina Subirats
Dijous 7 de setembre ... [+]
 
  16ª edició de la Diplomatura de Postgrau en Gènere i Igualtat
Període d’admissió fins el 30 de setembre de 2017 ... [+]
 
  Màster en Gènere i Comunicació
La matrícula es pot fer fins el 4 d’octubre de 2017 ... [+]
 
  4ª edició de la Diplomatura de Postgrau en Violències masclistes
La matrícula es pot fer fins el 15 d’octubre de 2017 ... [+]
 
  Màster en Estudis de la Diferència Sexual
Inscripció oberta fins el 30 d’octubre de 2017 ... [+]
 
  Montserrat Roig i la revolta de l'Ateneu Barcelonès
Fins el 17 d’octubre ... [+]
 
  FotoExposició Montserrat Roig cronista d’un temps i d’un país
Continua la itinerança per Catalunya: ara Corbera d'Ebre ... [+]
 
 
© 2009 Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Tots els drets reservats  |  Staff  |  Nota Legal  |  Qui Som